Molen, monumenten en muziek in de schijnwerpers

Met het verwijderen van een doek hebben Jan Ranter (oud-molenaar) en Jasper Nijman (midwinterhoornmaker) zaterdagmorgen 14 september de kweern in de Oelemölle in Hardenberg onthuld. Een kweern is een korenmolen die met de hand wordt bediend. Dankzij een bedrag uit het Fonds Maatschappelijke Initiatieven van de gemeente Hardenberg kon deze handmolen worden aangeschaft. Met name jonge bezoekers van de molen kunnen nu makkelijk ervaren hoe met een ligger en loper het koren wordt gemalen.

De onthulling was een van de hoogtepunten tijdens de Overijsselse Molendag. Tegelijk met deze activiteit vond zaterdag de Open Monumentendag plaats en de Nationale Orgeldag. In de Stephanuskerk werd in een soort estafettevorm door vijf organisten het ruim twee eeuwen oude Scheuerorgel bespeeld, afgewisseld door het ensemble Musette. Meteen vanuit de kerk konden bezoekers zien waar de werkgroep Archeologie van de historische vereniging zich mee bezig houdt, het naastgelegen museum ’t Stadhuus kon gratis bezichtigd worden en op het Wilhelminaplein stond een kraam met tijdschriften en boeken over de historie van Hardenberg.

Vanaf dat plein vertrokken de koetsjes van menvereniging Harp naar de molen en verder naar natuurcentrum De Koppel. Het natuurcentrum was ook eindstation van de bootreis over de Vecht, georganiseerd door watersportvereniging Hardenberg. Van daaruit was het nog een klein eindje lopen naar de hal van Brunink, waar gebouwd wordt aan de Vechtzomp Stad Hardenberg. Net als op de andere plekken was het een komen en gaan van geïnteresseerden, die wel eens wilden zien wat de vrijwillige zompbouwers al hebben gepresteerd. Over twee jaar moet de Stad Hardenberg in het water liggen om net als de zompen van Laar, Gramsbergen en Ommen dienst te doen als toeristische attractie.